9 March 2025
„Rabla” 2025: tichetele nu mai sunt disponibile prin dealeri auto – Iată noile schimbări importante!
Diverse

„Rabla” 2025: tichetele nu mai sunt disponibile prin dealeri auto – Iată noile schimbări importante!

mart. 5, 2025

Programul „Rabla”, cunoscut pentru stimularea achiziționării de autovehicule noi și ecologice prin casarea celor vechi, va suferi anul acesta modificări importante, care vizează atât modul de obținere a tichetelor, cât și bugetul și tipologia autovehiculelor eligibile. Ministerul Mediului a anunțat că, începând din acest an, beneficiarii nu vor mai fi nevoiți să apeleze la dealeri auto pentru a obține voucherele, ceea ce ar putea reprezenta o schimbare majoră în felul în care programul se desfășura până acum.

Tichetele vor fi obținute direct de către cetățeni

Până acum, persoanele care doreau să cumpere o mașină prin Programul „Rabla” apelau la dealeri auto pentru a obține tichetele de casare. În schimb, din 2025, cetățenii vor putea să-și genereze singuri voucherele online, fără a mai depinde de un intermediar. Această modificare are scopul de a simplifica procesul și de a oferi mai mult control beneficiarilor, permițându-le să acceseze programul direct printr-o platformă online. Astfel, fiecare persoană care dorește să își caseze vechiul vehicul va putea să creeze voucherul prin intermediul unui cont propriu, fără a mai fi nevoie de implicarea dealerilor auto.

Ecotichetul pentru mașinile electrice rămâne constant

Deși industria auto a fost destul de vocală în legătură cu valoarea scăzută a ecotichetului, care a fost un factor în scăderea vânzărilor de mașini electrice în ultimii ani, Ministerul Mediului a decis ca valoarea ecotichetului să rămână de 5.000 de euro, la fel ca anul trecut. Această sumă va continua să fie acordată celor care optează pentru achiziționarea unui vehicul electric, chiar dacă unii jucători din industrie consideră că aceasta este prea mică pentru a stimula o creștere semnificativă a vânzărilor.

În ceea ce privește ecobonusurile, autoritățile au anunțat că acestea nu vor mai fi acordate în acest an. Deocamdată, ghidul programului „Rabla” se află în consultare publică, iar modificările finale urmează să fie oficializate după acest proces. Cu toate acestea, ministrul Mediului, Mircea Fechet, a subliniat că scopul principal al programului rămâne încurajarea achiziționării de mașini ecologice, care să contribuie la reducerea emisiilor poluante și la îmbunătățirea calității aerului.

Eliminarea mașinilor diesel din program

Un alt punct important al reformei Programului „Rabla” este eliminarea completă a autovehiculelor diesel din program. Potrivit ministrului Mircea Fechet, acest demers se aliniază cu obiectivul autorităților de a sprijini achiziționarea de vehicule mai prietenoase cu mediul, cum ar fi mașinile electrice sau hibride. Aceasta ar putea reprezenta un pas semnificativ în direcția unei tranziții mai rapide către o mobilitate sustenabilă în România.

Desfășurarea continuă a programului

O altă schimbare majoră în ceea ce privește modul de desfășurare al Programului „Rabla” este eliminarea celor două sesiuni anuale (primăvara și toamna) în care se deschidea programul. Începând din acest an, programul va fi deschis pe toată durata anului, până la epuizarea fondurilor. Ministrul Mediului a declarat că bugetul estimat pentru anul 2025 este de 1,3 miliarde de lei, o sumă considerabilă, care ar trebui să susțină un număr semnificativ de dosare pentru casarea mașinilor vechi.

Istoricul și impactul Programului „Rabla”

Programul „Rabla” a fost implementat în România încă din anul 2005, iar de-a lungul timpului a avut un impact semnificativ asupra reducerii numărului de vehicule vechi și poluante. În total, peste un milion de mașini vechi au fost casate prin programul „Rabla Clasic”, iar peste 600.000 de autovehicule noi au fost achiziționate ca urmare a acestui program. Mai mult, în 2016, a fost introdus programul „Rabla Plus”, care a dus la casarea a încă 50.000 de mașini, iar în schimbul acestora au fost cumpărate aproape 60.000 de vehicule hibride și electrice. Aceste cifre reflectă succesul și importanța acestui program în schimbarea comportamentului de consum al românilor, orientându-i spre achiziționarea unor mașini mai ecologice și mai eficiente.

Modificările anunțate în Programul „Rabla” pentru 2025 sunt menite să răspundă mai bine nevoilor cetățenilor și să sprijine tranziția către un transport mai sustenabil. Eliminarea dealerilor auto din procesul de obținere a tichetelor, menținerea ecotichetului pentru mașinile electrice și creșterea bugetului alocat programului sunt doar câteva dintre măsurile care ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței auto din România în următorii ani.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *